Hesap Uzman Yardımcılığı Giriş Sınavı Soruları (Kasım 1993)

T.C.

MALİYE BAKANLIĞI

HESAP UZMAN YARDIMCILIĞI

GİRİŞ SINAVI

09-10/11/1993

- HUKUK –

Sınavın Yapılacağı Gün ve saat : 9.11.1993

Saat :14.30

Sınavın Süresi : Okunup yazıldıktan sonra 2 (iki) saattir.

SORU I- Türk Medeni Kanunu hükümlerine göre, taşınmaz (gayrimenkul) üzerinde birlikte mülkiyetin türlerini anlatınız.

SORU II- Borçlar Kanunu hükümlerine göre, kusursuz sorumluluk (kusursuz mesuliyet) kavramını tanımlayınız ve kusursuz sorumluluk hallerini açıklayınız.

SORU III- Türk Ticaret Kanunu hükümlerine göre, kollektif ortaklığın (kollektif şirketin) kuruluşunu anlatınız.

- İKTİSAT –

Sınavın Yapılacağı Gün ve Saat : 9.11.1993

Saat : 9.30

Sınavın Süresi : Okunup yazıldıktan sonra, 3,5 (üçbuçuk) saattir.

SORU I- A- Aaşağıdaki kavramları kısaca açıklayınız.

1- Kantitatif İktisat, Normatif İktisat.

2- Likidite Tuzağı,

3- Hızlandıran İlkesi.

B- Tüketici ve üretici rantını şekil üzerinde göstererek kısaca açıklayınız.

SORU II- A- Monopol piyasasını kısaca tanımlayınız. Firmaların monopolleşmesine imkan veren koşulların neler olduğunu belirtiniz. Monopollerin sakıncalarını azaltmak amacıyla devletin hangi müdalahe araçlarından yararlanabileceğini açıklayınız.

B- Birbirinden farklı özelliklere sahip iki piyasaya satış yapan monopolcü firmanın karını nasıl maksimize edebileceğini şekillerden de yararlanarak açıklayınız.

SORU III- Gümrük tarifesi ve ithalat kotası hakkında kısa bilgi verip, farklarını belirtiniz. Gümrük tarifesinin ülke içi üretim, tüketim, vergiler ve dış ticaret üzerindeki etkilerini şekil yardımıyla açıklayınız.

SORU IV- Uzun bir süredir yüksek enflasyonun bulunduğu A ülkesinde bütçe açıkları sürekli artış göstermiş, Devletin iç borçlanma düzeyi Milli Gelirin % 15’ini geçmiş ve bu iç borçlanmaya ilişkin faiz giderleri Devlet bütçesi üzerinde ağır bir yük oluşturmaya başlamıştır. İşsizliğin de yüksek oranlarda bulunduğu bu ülkede, büyüme oranını düşürmeden, enflasyonu, işsizliği azaltmak ve iç borç tutarını Milli Gelirin % 5-6 seviyesine çekebilmek için uygulanabilecek iktisat politikalarını açıklayınız.

Bu politikaların;

- Gelir dağılımı,

- İstihdam,

- Faiz seviyesi,

- Dış ödemeler dengesi ve

- Ücretler genel seviyesi üzerindeki muhtemel etkilerini belirtiniz.

- MUHASEBE –

Sınavın Yapılacağı Gün ve Saat : 11.11.1993

Saat. : 9.30

Sınavın Süresi: Okunup yazıldıktan sonra 4,5 saattir.

SORU I- A Anonim Şirketinin 1.1.1992 tarihi itibariyle çıkarılan açılış bilançosu aşağıdaki gibidir.

Aktif Pasif

Ödenmemiş Sermaye 10.000.000 Nominal Sermaye 36.000.000

Kasa 8.000.000 Yedek Akçeler 20.000.000

Borçlu Bankalar 10.000.000 Yenileme Fonu 1.000.000

Mal 10.000.000 Şühleli Alacak Karşılığı 2.000.000

Değeri Düşen Mallar 100.000 Değeri Düşen Mal Karşılığı 50.000

Muhtelif Borçlular 3.500.000 Dağıtılmamış Karlar 7.000.000

Alacak Senetleri 6.000.000 Muhtelif Alacakrlılar 7.000.000

İştirakler 6.000.000 Borç Senetleri 4.000.000

Şüpheli Alacaklar 2.000.000 Alacak Senetleri Reeskontu 400.000

Akreditifler 1.000.000 Birikmiş Amortismanlar 7.550.000

Makina ve Tesisler 30.000.000 Dönem Karı (1991 Yılı) 15.000.000

Taşıtlar 4.000.000

Döşeme ve Demirbaşlar 1.500.000

Peşin Kira 600.000

Borç Senetleri Reeskontu 300.000

Cari Hesaplar 3.000.000

Geçmiş Yıllar Zararı 4.000.000

100.000.000 100.000.000

İşletmenin 1992 yılı içersindeki işlemleri aşağıdaki gibidir.

1- Borç ve Alacak Senetleri Reeskontu ile ilgili hesaplar kapatılmıştır.

2- Satınalınan 3.000.000 TL. tutarındaki mal için Alacaklılara bankadaki hesabımız üzerine düzenlenmiş çek verilmiştir.

3- Müşterilere 1.500.000 TL. tutarında mal satılmış 50.000 TL. satış gideri yapılmış ve 3 ay vadeli bono alınmıştır.

4- Bir önceki dönemde değeri düştüğü için 50.000 TL. karşılık ayrılan 100.000 TL. tutarında maliyet bedeli mal 20.000 TL.sına peşin para ile satılmıştır.

5- Satın alınan malların ambara girişine kadar 100.000 TL. masraf yapılmıştır.

6- Aktifle yer alan makinalarla ilgili akreditifler için bankadan 100.000 TL. tutarında Faiz-Komisyon dekontu gelmiş 200.000 TL. gümrük vergisi ödenerek mal gümrükten çekilmiş ve ambara alınmıştır.

7- Alacaklılara verdiğimiz 3.000.000 TL. çekin ödendiği banka dekontundan anlaşılmıştır.

8- 300.000 TL.lık vadesi gelen senedimizin ödenmesi için bankaya talimat verilerek ödenmesi sağlanmıştır.

9- Peşin para ile 7.000.000 TL.lık mal satılmıştır.

10- Daha önce yenilenmesine karar verilerek satılan nakil vasıtasının yerine 2.000.000 TL. ya başka bir nakil vasıtası satın alınmış karşılığında 3. şahıslardan olan senetli alacağımız ciro edilmiştir.

11- 1.000.000 TL. tutarında ücret tahakkuk ettirilmiş ve tutardan 100.000 TL. işçi sigorta primi, 200.000 TL. gelir vergisi ve 10.000 TL. damga vergisi kesintisi yapılmıştır. Ayrıca 50.000 TL. tutarında işveren sigorta primi hesaplanarak tahakkuk ettirilmiştir.

12- Vadesi gelen senetli alacaklarımızın 3.000.000 TL.lık kısmı tahsil edilmiştir.

13- Satılan malların 100.000 TL.lık kısmı iade edilmiştir.

14- Şüpheli hale gelen 300.000 TL. senetli alacağımız için takibata geçilmiştir.

15- Şirket genel kurulunca 1991 yılı karından hesaplanacak % 40 oranındaki Kurumlar Vergisinin ayrılmasına, geçmiş yıl zararının karşılanmasına, kalan karın dağıtılmıyarak şirkette bırakılmasına karar verilmiştir.

16- Yarısı peşin yarısı kredili 2.000.000 TL’lık mal satılmıştır.

17- Muhtelif Borçlular Hesabında yer alan 150.000 TL.lık alacağımız değersiz alacak haline gelmiştir.

18- Vadeszi henüz gelmiyen 800.000 TL. tutarındaki alacak senedimiz iskonto ettirilmek üzere bankaya verilmiş, 50.000 TL. iskonto gideri düşüldükten sonra kalanın bankadaki hesabımıza geçtiği dekontla bildirilmiştir.

19- 500.000 TL. tutarındaki senedimiz tahsile verilmiştir.

20- 800.000 Tl. tutarında kredili mal alınmıştır.

21- Hissedarlar taahhütlerinin 2.500.000 TL’lık kısmını nakit olarak ödemişlerdir.

22- 200.000 TL. kırtasiye malzemesi peşin para ile satın alınmıştır.

23- Tahakkuk eden ücretler ve buna ilişkin vergiler ödenmiştir.

24- Senetle 3.000.000 TL’lık mal satılmıştır.

25- Şüpheli alacaklardan 800.000 TL. lık kısım tahsil edilmiştir.

26- bankadan 1.500.000 TL. çekilmiştir.

27- Satıcılara olan borçlarımız için bankamızdaki hesabımız üzerine 3.000.000 TL.lık çek verilmiş aynı gün ödeme yapılmıştır.

28- Tahsile verilen senetlerin tahsil edildiği 10.000 TL. masraf ve komisyon alındığı bildirilmiştir.

İşletmenin Dönem Sonu envarter işlemleri ise aşağıdiki gibidir.

1- Yıl içindeki satışlar için müşterilere 100.000 TL. iskonto yapılmış, alışlar içinde 150.000 TL. iskonto sağlanmıştır.

2- Dönem sonu sayımında 400.000 TL. maliyet bedelli malın bozulduğu görülmüş, sözkonusu malın değerinin takdiri istenilmiş, takdir komisyonunca 250.000 TL. olarak takdir edilmiş ve karşılık ayrılmıştır.

3- Yıl içersinde şüpheli hale gelen alacakların tamamı için karşılık ayrılmıştır.

4- Senetli alacak ve borçların gerçek değerine irca edilmesi için reeskonta tabi tutulmuş, alacaklar için 250.000 TL. borçlar için de 200.000 TL. ayrılmıştır.

5- Borçlu bankaların işletme lehine tahakkuk ettirdiği faiz 1.000.000 TL. olup faiz gelirinden % 10 vergi kesintisi yapıldığı dekontla bildirilmiştir.

6- Dönem sonu itibariyle ayrılan amortisman tutarı 2.000.000 TL. olup bunun 200.000 TL.sı yıl içersinde satın alınan nakil vasıtasına aittir.

7- Yıliçersinde satın alınan 200.000 TL. kırtasiye malzemesinin 50.000 TL.lık kısmının kullanılmadığı görülmüştür.

8- 600.000 TL.lık peşin kiranın 200.000 TL.lık kısmı 1992 yılına aittir.

9- İşletmenin sahip olduğu hisse senetleri için lehine 500.000 TL. kar payı tahakkuk ettirildiği öğrenilmiştir.

10- Tahakkuk eden Aralık ayı elektrik gideri 100.000 TL.dır.

Not: dönem sonu mal stoku 750.000 TL. olarak tespit edilmiştir.

İstenenler:

1- Açılış kaydını ve yıl içi işlemlerle ilgili yevmiye kayıtlarını yapınız.

2- Genel Geçici Mizanı çıkarınız.

3- Envanter işlemleri ile ilgili kayıtları yapınız.

5- Genel Kesin Mizanı çıkarınız.

5- Bilanço ve Kar/Zarar tablosunu düzenleyiniz.

SORU II- Bay (A) ve Ortakları Koll. Şti.nin sermayesi 3.000.000 TL. olup, ortakların sermayedeki payları 1/3 dür. Ortakların taahhütleri ise aşağıdaki gibidir.

A Ortağın Taahhüdü B Ortağın Taahhüdü

Nakit 200.000 Nakit 400.000

Nakil Vasıtası 600.000 Senetli Alacak 600.000

Emtea 200.000

C Ortağın Taahhüdü

Nakit 100.000

Sabit Kıymet 1.100.000

Senetli Borç 200.000

Ortaklardan A ve C taahhütlerinin tamamını, Ortak B ise nakit taahhüdünün 200.000 TL. lık kısmı ile diğer taahhüdünün tamamını yerine getirmiştir. Şirketin kuruluş kayıtlarını yapınız.

- MALİYE –

Sınavın Yapılacağı Gün ve Saat : 10.11.1993

Saat : 9.30

Sınavın Süresi : Okunup yazıldıktan sonra 3,5 (üçbuçuk) saattir.

SORU I- Kamu harcamalarının yarattıkları etkileri;

a) Genel ekonomik etkileri,

b) Fonksiyonel sınıflandırmaya göre etkileri,

yönlerinden anlatınız.

SORU II- Merkez Bankasının para sistemine (para arzına) yön vermek üzere kullanabileceği genel ve özel kontrol aletleri nelerdir? Bu aletlerin kullanımı ne gibi etkiler meydana getirir? Anlatınız.

SORU III- (A) ülkesinde 1993 yılı sonunda gerçekleşmesi beklenen enflasyon oranı % 65 olup, 1994 yılı için öngirülen hedefler ise aşağıdaki gibidir;

Bütçe giderleri 820 Trilyon TL.

Bütçe gelirleri 630

Bütçe açığı 190

Vergi gelirleri 500

Vergi gelirleri artış oranı % 85

Kamu borçlanma gereği % 15

Deflatör % 55

ABD Doları 18.000 TL.

Büyüme % 4,5

GSMH (Cari Fiat) 2 Katrilyon TL.

Kişi başına gelir 2.000 ABD Doları

İhracat 17. Milyar Dolar

İthalat 30 Milyar Doları

Dış açık 13 Milyar Dolar

Cari açık 4.5 Milyar Dolar

Bu ekonomide devlet vergi yolu ile anti enflasyonist bir politika izlemeyi amaçlamaktadır. Bu tür bir politikanın amacına ulaşabilmesi için alınması gereken tedbirleri açıklayınız.

SORU IV- Başlıca bütçe teorileri nelerdir? Bu teorileri anlatınız.

- YABANCI DİL –

(İNGİLİZCE)

Sınavın Yapılacağı Gün ve Saat: 10.11.1993

Saat : 14.30

Sınavın Süresi : Okunup yazıldıktan sonra 2 (iki) saattir.

Aşağıdaki metin dikte edildikten sonra, Türkçeye çevrilecektir.

THE DEMAND FOR MONEY

Money circulates between firms and households since most transactions are made with mony. Firms and households need to keep certain cahs balances in order to finance these transactions. The balances held by a firm will build up throuigh the week as money is received and will fall sharply on “Friday” when wages are paid to households. The balances held by households will run down through the week as prochases are made ant will rise sharply on “Friday” when wages are received. Firms must make payments other than wages, and the timing of these is not as predictable as is the timing of periodic wage payments. The receipts of cash from tha sale of goods are not perfectly predictable, both because one never quite knows how much will be sold or when the goods will actually be paid for. We may say that the recaipts and disbursements of firms are subject to considerable random fluctuations. It is necessary to hold cash balances so as to be able to carry on when either disbursements are unexpectedly large, or receipts unexpectedly small. We have spoken of such cash balances as transactions balances, and the demand for these balances as the TRANSACTIONS DEMAND FOR CASH.

- YABANCI DİL –

(FRANSIZCA)

Sınavın Yapılacağı Gün ve Saat: 10.11.1993

Saat : 14.30

Sınavın Süresi : Okunup yazıldıktan sonra 2 (iki) saattir.

Aşağıdaki metin dikte edildikten sonra, Türkçeye çevrilecektir.

Economie de I’impôt

La fiscalite et l’economie sont en etat de dependance reciproque. Cette double liaison, deja notable meme aux epoques ou le poids del’impot etait modere, est de nos jours primordiale. Des lors que la charge des prelevements obligatoires represente maintenant, suivant les pay, 30 a 50 % du produit interieur brut, l’etude des relations entre les faits economiques et l’impot ne peut donc etre negligee. La connaissance des aspects economiques de fiscalite est de nature a eclairer le sens et la portee d’un grand nombre de dispotisitons fiscales et nous offreaussi une explication dela reussite ou de l’’chec de leur application. Cette connoissance est donc indispensable si l’on veut comprendre en profondeur la structure et les raisons d’etre d’un systeme fiscal. Elle fournit, en outre, des bases objectives a l’elaboration de la politique fiscale.

Nous examinerons successivement l’influence des donnees fondamentales de l’economie sur le systeme fiscal, les relations reciproques entre l’impot et les echanges economiques et enfin l’influence de la fiscalite sur le developpement economique.

- YABANCI DİL –

(ALMANCA)

Sınavın Yapılacağı Gün ve Saat: 10.11.1993

Saat : 14.30

Sınavın Süresi : Okunup yazıldıktan sonra 2 (iki) saattir.

Aşağıdaki metin dikte edildikten sonra, Türkçeye çevrilecektir.

Das Steuersystem

Das fundamentale Prinzip ist, daB Steuern nur durch ein Gesetz auferlegt werden können. Jedes Jahr genehmigt ein Artikel des Finanzgesetzes austrüçklich die Erhebung der Steuern, die im Budget vorgesehen sind, und ordnet bürgerlich-rechtliche und strafrechtliche Sanktionen gegen jedermann an, der die Erhebung von Steuern anordnet oder vornimmt welche nicht durch Gesetz autorisiert sind. Dennoch beherrscht das System der Verordnungen weitgehend das Steuerwesen, sei es um Einzelheiten der Anwendung einer Steuer festzulegen, die lediglich dem Grundsatz mach gesetzlich festgelegt ist, sei es, um die Satze, die Daten der Erhebung oder Befreiungen zu bestimmen. Darüber hinaus haben in den letzten Jahren spezielle Vollmachten der Regierung haufig das Recht gegeben, durch ErlaB eine Reform oder Kodifizierung der Steuergesetze vorzunehmen.

Die Finanzgerichtsbarkeit wird von zwei vershiedenen Arten von Gerichten wahrgenommen. Die Prozesse zwischen den Steuerpflichtigen und der Verwaltung werden vor dem Verwaltungsgericht verhandelt, wenn sie sich auf direkte Steuern und auf Umsatzsteuern beziehen. Sie werden im Gegensatz dazu vor den ordentlichen Gerichten verhandelt, die sich dann for kompetent erklaren, wenn es scih um indirekte Steuern handelt, abgesehen von gewissen Detailregelungen.

0 yorum:

Yorum Gönder